Bemiddeling in arbeidsrelaties
Hoe doe je dat: samenwerken? Wat als de verschillende waarden, belangen en doelen in je organisatie of team met elkaar botsen?
Waar mensen samenwerken, is het normaal dat er conflicten zijn. Die kunnen echter ook de motor zijn voor verandering, groei en cocreatie. En dat is waar we tijdens een bemiddeling naar op zoek gaan.
Mijn aanpak is ontwikkelings- en oplossingsgericht. Dat betekent dat ik zowel empathisch luister, als het gesprek faciliteer. Zodat mensen hun mening durven uiten en helder wordt waar het echt om gaat, en ze zelf en samen met elkaar tot een duurzame oplossing komen. Dat zorgt voor groei op persoonlijk én bedrijfsniveau, meer welzijn en productiviteit.
Hierbij laat ik me leiden door authenticiteit, respect, confidentialiteit en integriteit, mijn persoonlijke waarden.
“Between stimulus and response there is a space. In that space lies our freedom and power to choose our response. In our response lies our growth and happiness.”
Door te kiezen voor bemiddeling, voorkom je dat spanningen en innerlijke conflicten een stempel drukken op het welzijn en de productiviteit van je organisatie.
En dat is vandaag belangrijker dan ooit. We worden immers met grote uitdagingen geconfronteerd nu er steeds meer digitaal, thuis en projectmatig gewerkt wordt.
Zowel werkgevers als werknemers ervaren minder menselijk contact, meer communicatiemisverstanden en meer werkstress omwille van de grote veranderingssnelheid die gepaard gaat met de huidige digitale evolutie.
Daarnaast wil je goede medewerkers natuurlijk zo veel mogelijk behouden in de war for talent die momenteel woedt. Want je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal.
Zichtbaar maken waar het écht over gaat
- De eerste stap bij een bemiddeling is altijd om de betrokken partijen met elkaar in gesprek te laten gaan. Het is immers belangrijk om helder te krijgen waar het conflict écht over gaat.
- Als bemiddelaar creëer ik een context waarin alle partijen hun standpunt kunnen uitdrukken, kunnen zeggen wat er gezegd moet worden én ook gehoord worden. Zo brengen we de belangen en behoeften van alle partijen in kaart en ontstaat er wederzijds begrip.
- Ik maak mensen bewust van waar ze nu staan en faciliteer het gesprek. Zodat mensen keuzes maken over waar ze heen willen en uiteindelijk zelf en samen tot een duurzame oplossing komen.
“When you change the way you look at things,
the things you look at change.”
Dankzij bemiddeling:
- Worden individuele behoeften, belangen en spanningen inzichtelijk en bespreekbaar
- Ontstaat er opnieuw vertrouwen en respect
- Worden blokkerende dynamieken omgezet tot constructieve samenwerking
- Ontstaat er cocreatie: zowel de medewerkers als het bedrijf groeien, omdat er samen aan oplossingen gewerkt wordt die op individueel niveau niet bedacht zouden zijn
- Voorkom je dat spanningen en innerlijke conflicten een stempel drukken op het welzijn en de productiviteit van je organisatie
- Werk je aan een open bedrijfscultuur die mensen motiveert om hun mening te delen
Praktisch
- Tijdens een intakegesprek met de opdrachtgever van de bemiddeling breng ik de betrokken partijen, de verwachtingen en doelstellingen, het conflict en de achtergrond in kaart.
- Daarnaast licht ik toe hoe de bemiddeling in zijn werk gaat.
- Daarna bezorg ik je een voorstel van aanpak via een bemiddelingsprotocol.
- Als opdrachtgever informeer je de betrokken partijen over de start van de bemiddeling. Daarna kunnen we van start.